Met organisatie bedoelen we: de Stichting Odensehuis Valkenburg aan de Geul.
Met medewerkers bedoelen we: de coördinatoren en vrijwilligers.
Met gasten bedoelen we: de bezoekers/gasten van de organisatie.
Wij vinden het belangrijk dat iedereen die bij de organisatie werkzaam is een veilige werkplek heeft en met plezier zijn werk kan doen.
De wijze waarop iedereen met elkaar omgaat is hiervoor doorslaggevend. Aan alle medewerkers wordt een exemplaar van de gedragscode uitgereikt. Medewerkers dienen zich aan de gedragscode te houden in hun relatie met of namens onze organisatie. In een situatie waarbij er meningsverschillen zijn over de normen en waarden die in de gedragscode vermeld staan, kunnen deze altijd besproken worden met het bestuur.
De doelen van de gedragscode zijn:
het goede imago van onze organisatie bewaken en houden,
het beschermen van de medewerkers,
het bestrijden en voorkomen van pesterijen, agressie/geweld, discriminatie, belaging/stalking en (seksuele)intimidatie.
Hierbij komen de volgende punten naar voren:
- integriteit
- respect
- loyaliteit
Status De gedragscode is uitgewerkt op basis van wettelijke bepalingen en ontleent hieraan een wettelijke status. De regels zijn gebaseerd op de Arbowet, artikelen uit het Burgerlijk Wetboek en het Wetboek van Strafrecht.
De gedragscode is bedoeld voor alle medewerkers en is voor ieder inzichtelijk.
Respect en gelijkwaardigheid: onze organisatie vindt het belangrijk dat haar gasten zoveel mogelijk op een door hen gewenste manier hun doelen kunnen nastreven. Onze medewerkers ondersteunen de gasten vanuit hun deskundigheid daarbij. Samen wordt gestreefd naar overeenstemming met respect voor de keuzes die worden gemaakt.
Vraaggericht en belevingsgericht werken is dé opdracht, elke dag opnieuw. Dit geldt niet alleen voor het contact tussen medewerkers en gasten. Het is ook richtinggevend voor het contact tussen medewerkers onderling en anderen met wie onze organisatie een relatie onderhoudt.
Deze werkwijze wordt regelmatig besproken tijdens het teamoverleg en komt aan de orde in opleidingen en cursussen. Gedurende evaluatie-en functioneringsgesprekken wordt bekeken of het naar behoren wordt uitgevoerd of dat verbetering nodig is.
Anders gesteld: vraaggericht werken is typerend voor onze organisatie. Dat geldt ook voor omgangsvormen. Als iemand zich niet houdt aan deze regels, dan kunnen maatregelen worden genomen. Dit zou in uitzonderlijke situaties zelfs kunnen leiden tot beëindiging van de samenwerkingsovereenkomst.
Om misstanden te voorkomen en om te laten zien dat onze organisatie hecht aan normen en waarden, volgt een beschrijving van wat uitdrukkelijk verboden is. Met deze richtlijnen worden de grenzen van toelaatbaar gedrag aangegeven.
Binnen onze organisatie is er respect voor de ander, het is dan ook niet geoorloofd om een ander te kwetsen, te vernederen, vervelende opmerkingen te maken, te beledigen of uit te schelden, openlijk terecht te wijzen, te negeren of sociaal te isoleren, gebaren te maken, te roddelen, kritiek te uiten op iemands persoonlijk leven of het beschadigen van eigendommen.
Elke vorm van discriminatie op grond van godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, huidskleur, lichamelijke of geestelijke beperking, nationaliteit, geslacht, seksuele voorkeur of op welke grond ook, is niet toegestaan.
Schelden, discriminerende taal uiten of met grote stemverheffing spreken, is verboden. Ook lichamelijke uitingen zoals het zich groot maken, het hinderlijk in de weg lopen of achtervolgen wordt niet geaccepteerd. Dit geldt ook voor het uiten van bedreigingen. Verder is handtastelijkheid verboden, evenals het lastig vallen of achtervolgen van een ander, bijvoorbeeld bovenmatig contact zoeken, ook telefonisch of via sms, WhatsApp, e-mail en andere social media.
Elke seksuele aandacht die tot uiting komt in verbaal, fysiek of non-verbaal gedrag dat zowel opzettelijk als onopzettelijk kan zijn en dat door degene die ermee wordt geconfronteerd als ongewenst en onplezierig wordt ervaren, is verboden.
Elke handeling die vermenging van zakelijke- en privébelangen kan veroorzaken, dient vermeden te worden om belangenverstrengeling te voorkomen. Deze regel houdt in dat zonder persoonlijk belang getrouw, integer en professioneel moet worden gehandeld.
In geval van diefstal van organisatie-eigendommen of eigendommen van gasten dient melding te worden gedaan bij de direct leidinggevende. Afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek wordt bepaald welke maatregelen worden genomen.
Wanneer een medewerker van onze organisatie door een gast wordt geconfronteerd met pesterij, agressie, geweld, discriminatie, (seksuele) intimidatie of een andere vorm van intimidatie, heeft hij/zij het recht het contact onmiddellijk te verbreken. Het voorval dient te worden gemeld bij de direct leidinggevende. De medewerker heeft het recht werkzaamheden bij de betrokken gast te weigeren wanneer melding is gemaakt van een van de genoemde punten.
Mocht een gast of zijn persoonlijke vertegenwoordiger een klacht hebben, dan kan hij/zij deze bespreken met degene die het betreft. De klacht kan ook worden besproken met de leidinggevende van de medewerker. Deze zal ernaar streven de klacht naar tevredenheid op te lossen. Daarnaast biedt de organisatie de mogelijkheid een vertrouwenspersoon in te schakelen. Vanzelfsprekend is het ook altijd mogelijk na overleg met de leidinggevende de klacht te bespreken met het bestuur van de organisatie. In het geval dat een medewerker een klacht heeft, dan kan hij/zij deze bespreken met degene op wie de klacht betrekking heeft. Als dit niet kan of de klacht is niet naar tevredenheid opgelost, dan kan de klacht worden voorgelegd aan de leidinggevende of de vertrouwenspersoon.
Onze organisatie heeft een klachtenreglement en een onafhankelijke klachtencommissie. U kunt bij deze klachtencommissie altijd een schriftelijke klacht indienen. Wij adviseren om een klacht eerst met de vertrouwenspersoon te bespreken die verbonden is aan onze organisatie. Deze kan u informeren over de procedure en de consequenties.
Dit document gaat over gedrag, over normen en waarden en over maatregelen die genomen kunnen worden. Gelukkig is er zelden sprake van ontoelaatbaar gedrag. Het gaat om uitzonderlijke situaties. Niettemin vinden wij het belangrijk hierover duidelijk te zijn met het oog op de veiligheid van gasten en medewerkers. Laten we vraaggericht en respectvol met elkaar omgaan.